In momentul actual, companiile nu se afla doar in cautarea profitului, ci au trecut la un nou nivel: vor sa raspunda asteptarilor clientilor si, mai presus de asta, sa le ofere doar cele mai bune produse si servicii, astfel incat sa ii fidelizeze. De cealalta parte, aceasta logica ii va ajuta sa isi creasca si numarul de clienti noi, dat fiind ca de cele mai multe ori, calitatea este cea mai buna carte de vizita.
In aditie, orice companie, indiferent de nivelul la care se afla, isi doreste sa reduca costurile pentru a putea concura pe o piata in plina dezvoltare. Iar ca acest lucru sa se intample, firmele mici si mijlocii trebuie sa gaseasca cele mai bune metode de imbunatatire a calitatii.
Astfel a luat nastere standardul de certificare ISO 9001, cel mai popular sistem de management al calitatii din lume. In 2022, peste 1.000.000 de organizatii, din 180 de tari, beneficiaza de aceasta certificare.
In ce domenii de activitate se aplica standardul ISO 9001?
Standardul 9001 este singurul care poate fi folosit pentru a evalua conformitatea produselor si serviciilor si, totodata, reprezinta baza pentru alte standarde ale industriilor, precum: ISO 13485 (dispozitive medicale), ISO / TS 16949 (automobile), AS / EN 9100 (aerospatiala) si sisteme de management, cum ar fi OHSAS 18001 si ISO 14001 utilizate pe scara larga.
Certificarea ISO 9001 este o forma acceptata de lume in ceea ce priveste sistemul de management al calitatii, care prevede cresterea satisfactiei clientilor prin satisfacerea nevoilor, a dorintelor si a cerintelor de reglementare a produselor si serviciilor venite din partea acestora.
Astfel, ISO 9001 poate fi considerat un mecanism de control, ce are drept scop reducerea, eliminarea si, mai important, prevenirea erorilor si a defectelor. CU alte cuvinte, aceasta certificare nu are legatura directa cu calitatea produselor si a serviciilor, ci mai degraba cu calitatea sistemului de management.
Comparativ: ISO 9001:2008 vs. ISO 9001:2015
In vechiul standard ISO, ISO 9001:2008, erau definite opt principii ale managementului calitatii. Odata ce au fost facute modificari, din 8 au ramas 7, fiind eliminat principiul ce facea referire la „Abordarea managementului ca sistem”.
In editia 2008, sunt obligatorii 6 proceduri (control documente, control inregistrari, audit intern, neconformitati, actiuni corective, actiuni preventive), precum si Manualul Sistemului de Management al Calitatii.
In noua editie 2015, aceste documente nu mai sunt obligatorii. Sunt obligatorii alte documente, cum ar fi: domeniul de aplicare, politica in domeniul calitatii etc. Este important sa retinem ca ISO 9001:2015 constituie „o revizie majora” a sistemului de management al calitatii, o abordare noua care ne duce mult mai aproape de ceea ce ar trebui sa fie acest sistem: managementul afacerii, modul in care este organizata intreaga activitate a unei organizatii.
De ce s-a decis emiterea unei noi versiuni de certificare ISO 9001?
Nevoile, dar si asteptarilor clientilor s-au schimbat semnificativ, astfel ca a fost nevoie de o revizuire care sa includa noile tendinte. Un exemplu in acest sens ar putea fi aparitia noilor tehnologii, lanturile de aprovizionare tot mai complexe, dar si constientizarea nevoii de initiative de dezvoltare durabila.
Cum s-a schimbat structura noului standard ISO 9001?
Structura a fost modificata pentru a se alinia cu cele 10 clauze comune ale noului concept promovat de ISO pentru standardele sistemelor de management prin Anexa SL „High Llevel Structure” pentru a asigura o mai mare armonizare intre diferitele standarde pentru sisteme de management.
Cum se va raporta performanta sistemului catre top management?
Desi referirea la un reprezentant al managementului a fost eliminata, oamenii de conducere din varful organizatiei trebuie sa se asigure ca rolurile si responsabilitatile sunt desemnate pentru a raporta performanta SMC. in unele companii o singura persoana indeplineste acest rol, in altele s-a creat un compartiment special pentru aceasta activitate.
Ce este gandirea bazata pe risc si de ce a fost introdus in standard acest concept?
Conceptul gandire bazata pe risc este utilizat pentru a descrie modul in care ISO 9001:2015 abordeaza problema riscului, raportat la procesele interne. Organizatiile care au implementat aceasta certificare au facut un lucru obisnuit din planificarea si controlarea proceselor care au cel mai mare impact asupra calitatii serviciilor si a produselor pe care le ofera clientilor.