Fiecare companie isi doreste sa le ofere clientilor cele mai bune produse si servicii, astfel incat sa se detaseze de competitie. Globalizarea si schimbarile curente din piata sunt doua aspecte principale de care orice business trebuie sa tina cont, pentru a putea exista, pentru a-si realiza viziunile si indeplini obiectivele.

Aceste doua aspecte se reflecta, indubitabil, si in structurile organizatorice ale companiilor, indiferent de marimea lor. In lumea business-ului modern, impactul calitatii este de ordin strategic asupra oricaror probleme concurentiale ale business-ului.

Pe de-o parte, companiile au nevoie de sa inteleaga si sa aplice o serie de instrumente, astfel incat managementul calitatii sa fie integrat in orice activitate decizionala, pana la producerea, distributia si vanzarea unui produs sau chiar serviciu.

In prezent, tot mai multe companii au inteles importanta unei certificari ISO, care sa le ofere avantaj competitiv pe piata dar, in egala masura, sa obtina increderea clientilor ca produsul sau serviciul pe care il ofera este de calitate superioara, motiv pentru care acestia merita sa fie fideli brandului.

In schimb, consumatorii au devenit tot mai atenti la alegerile pe care le fac, data fiind puterea de cumparare in crestere. Mai mult, atunci cand cererea este flexibila in anumite sectoare de activitate, ei chiar pot negocia pretul final de achizitie. Ca o scurta concluzie, companiile trebuie sa isi revizuiasca strategiile, astfel incat sa fie mai orientate catre clienti.

Cum a aparut certificarea ISO 9001?

Prima mentionare oficiala a certificarii ISO 9001 a avut loc in anul 1987, cand Organizatia Internationala pentru Standarde a oferit o oportunitate extrem de importanta intreprinderilor care urmaresc satisfacerea nevoilor si cerintelor consumatorilor in mod calitativ.

Practic, aceasta standardizare implica un set de reguli ce au ca scop imbunatatirea continua a tuturor produselor sau serviciilor oferite de business-uri catre clienti, de la urmarirea atenta a proceselor de fabricatie, pana la sisteme de control atente si implementarea unor actiuni corective si preventive, ori de cate ori este necesar acest lucru.

Intreprinderile sunt certificate de organisme in conformitate cu obiectivele pe care le au. De cealalta parte, prin implementarea standardului de certificare ISO 9001, companiile pot chiar sa indeplineasca conditiile impuse de Legea Achizitiilor Publice din 2005.

Domeniul de aplicare al sistemului de management al calitatii ISO 9001

Indiferent de piata sau de sectorul in care o companie isi desfasoara activitatea, fiecare interactioneaza cu mediul. Pentru a-si continua existenta, companiile trebuie sa adere la diverse regulamente, care sa le determine sa acorde un plus de importanta relatiilor cu mediul lor. Astfel, procesele proprii trebuie determinate in functie de informatiile provenite din mediul inconjurator. Drept urmare, modul in care o companie se comporta pe o piata anume este determinat de presiunea factorilor de mediu, de cerintele consumatorilor si chiar al altor intreprinderi. 

Ce a schimbat in mediul de afaceri certificarea ISO 9001?

Inainte de anul 1970, majoritatea companiilor aveau ca obiectiv cresterea si mentinerea nivelului ridicat de venituri.  La jumatatea lui 1970, majoritatea companiilor au renuntat la aceasta perspectiva si au inceput sa acorde importanta si altor elemente de business, precum: comportamentul si motivatia managerilor si a angajatilor, structura sociala si culturala a intreprinderii.

Odata cu aparitia si primele implementari ale standardului ISO 9001, compania se bucura de o recunoastere a calitatii, in conformitate cu standardele europene. Altfel spus, o companie ce are deja o certificare ISO 9001 are mai multe sanse sa castige o licitatie. 

In plus, certificarea ISO 9001 ofera si un plus de legitimitate. Practic, o astfel de companie este mai interesata de adaptarea la inovatii, de legitimitatea corporativa si chiar de imbunatatirea structurii sociale a companiei. Pe termen lung, companiile au sanse mult mai mari sa isi atinga obiective de business mari, gratie formarii propriilor valori, principii, politici de calitate, misiune si viziune.

Mai trebuie adaugat ca standardizarea ISO 9001 acelereaza procesul de institutionalizare a intreprinderii, prin respectarea celor mai noi reglementari legale, dar si prin urmarirea schimbarilor tehnologice si adaptarea la cerintele din piata. 

Companiile care isi doresc continuitate, dar in acelasi timp eficienta si productivitate, cunosc importanta acestei certificari. Totodata, prin implementarea sistemului de management al calitatii, firmele pot produce servicii si produse la un cost mult mai redus si, astfel, sa isi asigure venituri mult mai ridicate.