ISO este abrevierea de la Organizatia Internationala de Standardizare, cu secretariatul general la Geneva, de unde se coordoneaza intreaga institutie. Acesta organizatie a luat fiinta in anul 1947, iar de atunci si pana in prezent peste 1.000.000 de companii la nivel international se bucura certificari de tip ISO.
Certificarile ISO pot fi obtinute de companii ce ofera produse si servicii. Cel mai cunoscut standard este ISO 9001, care se refera la principiile generale aplicabile unui sistem de management al calitatii, precum si la intregul vocabular asociat acestui domeniu.
Managementul calitatii s-a dovedit util pe mai multe planuri de business, inclusiv in ceea ce priveste managementul general. Practic, implementarea acestui sistem de management al calitatii presupune atingerea rezultatului prin imbunatatirea continua a proceselor si reducerea costurilor.
In familia de certificari ISO 9001 sunt stabilite urmatoarele documente de referinta:
- ISO 9001:2000 – face referire la Sistemul de Management al Calitatii (SMC) si se adreseaza companiilor care vor sa demonstreze atat capacitatea de a asigura conformitatea produselor si servicii ale clientilor, cat si organismul de certificare in sine;
- ISO 9004:2000 – furnizeaza indrumari pentru cresterea performantelor organizatiei, suplimentar fata de minimul continut in ISO 9001:2000;
- ISO 90011 – aici sunt incluse ghiduri pentru auditul calitatii si al mediului;
- ISO/TR 10013:2001 – mai poarta denumirea si de “Linii directoare pentru documentele sistemului de management al calitatii”;
- ISO 90015:1999 – este constituit din “Management al calitatii – linii directoare pentru instruire”.
De ce este atat de importanta certificarea ISO?
Primul raspuns este pentru asigurarea bunei functionari a unei companii sau a unei organizatii care cauta sa isi gestioneze mult mai eficient activitatea si sa scape de costurile inutile. De cealalta parte, o companie care a obtinut certificat ISO se poate dezvolta si pe alte piete, ca urmare a increderii clientilor si furnizorilor. Totodata, trebuie mentionat faptul ca atestarea ISO nu este doar pentru companii, ci si pentru institutii administrative, spitalele sau institutii de invatamant.
Cat este valabila certificarea ISO?
Certificarile de sistem de management conform standardelor ISO sunt valabile pentru o perioadă de 3 ani. Valabilitatea depinde de parcurgerea auditurilor de verificare la 12, respectiv 24 luni de la data certificarii initiale. In cel de-al treilea an, cand este realizat auditul de recertificare, organizatia intra intr-un nou ciclu de 3 ani.
De ce sa alegi o companie care ofera o certificare acreditata?
Organizatiile care acorda certificari de conformitate cu standardele internationale unor terte parti sunt ele insele acreditate de organisme de acreditare. Practic, acreditarea acestora inseamna ca, la randul lor, companiile au fost evaluate in privinta standardelor recunoscute international pentru a-si demonstra competenta, impartialitatea si capacitatea de performanta.
Un organism de certificare acreditat le poate dovedi clientilor sai ca indeplineste cu succes cerintele standardelor internationale de acreditare. Rezultatul este reducerea riscului ca un client sa aleaga si sa plateasca un evaluator incompetent sau si mai rau, sa se ghideze dupa rezultate fara nici o baza reala.