Certificat ISO 9001

Se poate sa fi auzit de multe ori despre certificarea ISO sau despre ISO 9001, dar ce este mai exact? Mai jos vei gasi informatii despre ce inseamna si la ce serveste acest tip de certificare pentru o companie.

CE INSEAMNA ISO 9001?

ISO, prescurtare pentru Organizatia Internationala pentru Standardizare (International Organization for Standardization) este o organizatie ce a fost infiintata in Elvetia in anul 1947. Scopul? Acela de a dezvolta standarde comune internationale pentru calitate, aplicabile intr-o multitudine de domenii.

ISO 9001 este, pe scurt, un standard global de management al calitatii. Aceasta certificare este adoptata de catre mii de companii din mai bine de 100 de tari, cu scopul de a controla calitatea serviciilor oferite. Acest tip de certificare este potrivit pentru orice tip de organizatie, indiferent de marime sau de domeniul de interes.

Un certificat ISO 9001 este util deoarece poate ajuta firmele axate pe productie sau pe servicii sa se alinieze unor standarde de calitate recunoscute in intreaga lume si care vor fi benefice bunei functionari a afacerii.

 

O PRIVIRE DE ANSAMBLU ASUPRA CERTIFICARII ISO 9001 SI CUM FUNCTIONEAZA

 

ISO 9001 reprezinta standardul international ce specifica conditiile pentru un sistem de management al calitatii. Standardul este folosit de catre companii pentru a demonstra capacitatea lor de a oferi produse si servicii de calitate. Acesta este cel mai popular standard din seria ISO 9000 si este singurul standard din aceasta serie in care se pot certifica organizatiile.

ISO 9001 a fost publicat pentru prima oara in 1987 de catre ISO, o organizatie compusa din mai bine de 160 de tari. Versiunea curenta pentru ISO 9001 a fost eliberata in septembrie 2015.

Dar cum functioneaza ISO 9001? In primul rand, este bine sa stim cine poate folosi aceasta certificare. ISO 9001:2015 se preteaza pentru orice companie, indiferent de marime sau domeniul de activitate. Certificarea ISO 9001 ajuta companiile sa-si organizeze procesele, sa le mareasca eficienta si sa-si imbunatateasca in mod constant activitatea.

Un certificat ISO 9001 pune la dispozitie un plan orientat pe procese pentru a documenta si a revizui structura, responsabilitatile si procesele necesare pentru a atinge un management eficient in orice organizatie. Acest standard de calitate include informatii despre subiecte precum:

  • cerinte pentru un sistem de management al calitatii, inclusiv informatii privind documentarea, planificarea si interactiunea proceselor;
  • responsabilitatile managementului;
  • managementul de resurse, inclusiv resurse umane si mediul de lucru al unei organizatii;
  • realizarea unui produs, inclusiv pasii de la design la produs finit;
  • masurarea, analiza si imbunatatirea sistemului de management al calitatii prin activitati precum audituri interne si actiuni de corectare si preventie.

 

CARE SUNT BENEFICIILE ISO 9001 SI CUM POTI OBTINE CERTIFICAREA?

 

Te intrebi daca ai nevoie de certificare ISO 9001? Atunci trebuie sa stii cateva dintre beneficiile pe care poate sa ti le aduca.

Standardul ISO 9001 ajuta companiile sa asigure o calitate constanta a produselor si seviciilor pe care le ofera. Acest lucru poate fi crucial in dezvoltarea afacerii, intrucat aduce dupa sine atat clienti, cat si angajati multumiti. Mai mult, folosirea acestui standard ajuta companiile sa-si organizeze sistemul de management al calitatii si sa isi imbunatateasca in mod constant serviciile.

ISO 9001 aduce beneficii si pe parte financiara, intrucat poate sa ajute organizatiile sa faca economie si sa investeasca banii in mod inteligent.

Cum dezvoltam totusi acest sistem de management al calitatii? Putem alege una dintre aceste doua aborbari – facem o analiza a lipsurilor sau urmam un plan de dezvoltare pentru acest sistem de management al calitatii.

Analiza lipsurilor ar trebui sa ne dea exact solutiile vis-à-vis de ce trebuie sa facem pentru a alinia afacerea noastra la standardul ISO 9001. Din aceasta analiza vor reiesi exact lipsurile dintre procesele firmei si cerintele standardului.

Dupa ce au fost identificate lipsurile, se poate incepe procesul de compensare a acestora. Rezultatul va fi nu doar o conformare la standardul de calitate, ci si o imbunatatire a calitatii serviciilor oferite de firma, precum si a eficientei sistemului de management al calitatii. Tot aceasta analiza ar trebui sa ofere si raspunsurile pentru timpul si costurile necesare atingerii scopului de a obtine standardul de calitate.

Pentru firmele care pornesc de la zero, un plan de dezvoltare a sistemului de management al calitatii ar trebui sa cuprinda o analiza a proceselor care vor duce la indeplinirea scopului.

Dupa ce sistemul a fost implementat, un audit intern privind conformitatea va confirma faptul ca sistemul se aliniaza cerintelor ISO 9001. Din acel moment pot fi solicitate verificarile necesare privind eficienta sistemului de management al calitatii pentru a obtine certificarea ISO. Pentru a obtine certificarea, organizatia trebuie sa demonstreze ca:

  • urmeaza indicatiile standardului ISO 9001;
  • indeplineste propriile indicatii;
  • indeplineste cerintele clientilor si cerintele legale si normative;
  • mentine documentatia.

 

CATIVA PASI PENTRU OBTINEREA UNUI CERTIFICAT ISO 9001

 

Daca o organizatie doreste obtinerea unei certificari ISO 9001, trebuie in primul rand sa aiba o idee clara asupra obiectivelor sale si asupra beneficiilor pe care le va avea in urma obtinerii acesteia. Cerintele standardului international de calitate trebuie integrate in fiecare arie a afacerii.

Toate departamentele organizatiei trebuie sa stie care sunt asteptarile din partea lor si care sunt ariile lor de raspundere. Aceasta este calea cea mai sigura pentru a obtine un certificat ISO 9001.

Pe langa cerintele impuse de standard, este nevoie de un sistem de management al calitatii atent documentat. Aceasta documentatie va defini:

  • structura organizatiei;
  • cine va intregistra informatiile si ce informatii vor fi inregistrate;
  • responsabilitatile angajatilor;
  • liniile de comunicare intre departamentele companiei;
  • actiunile necesare;
  • cum se va pastra continuitatea chiar si dupa schimbarea personalului.

Definirea sistemului de management al calitatii va necesita actiuni din partea tuturor departamentelor unei organizatii. Compania va trebui sa:

  • defineasca cine sunt clientii sai pentru fiecare departament;
  • documenteze activitatile din fiecare arie;
  • revizuiasca standardul ISO 9001 pentru a se asigura ca cerintele au fost indeplinite;
  • identifice orice zona cu probleme si sa ia actiuni de corectare.

Intreaga echipa din cadrul unei organizatii trebuie sa fie la curent si sa inteleaga importanta pastrarii documentelor si folosirii documentatiei corecte. Acest lucru este extrem de important pentru atingerea standardului de calitate. In acest sens, organizatia trebuie sa se asigure ca versiunile vechi sunt mereu inlocuite cu cele noi si ca sunt distribuite tuturor departamentelor.

In cadrul implementarii proceselor pot sa apara erori. Acestea trebuie identificate si corectate. Totodata, in masura in care este posibil, trebuie identificate ariile cu potentiale probleme si planificat un sistem ce poate preveni sau minimiza efectele negative inainte ca acestea sa se intample.

Personalul unei organizatii trebuie sa fie pregatit corespunzator pentru a-si putea practica functiile la un nivel optim. O organizatie poate sa implementeze cursuri de training pentru a se asigura ca angajatii invata deprinderi noi ce vor ajuta la dezvoltarea afacerii.

In vederea obtinerii unui certificat ISO 9001, compania trebuie sa organizeze si audituri interne regulate, pentru a verifica daca procedurile pentru un sistem de management al calitatii certificat ISO sunt implementate corect si pentru a identifica eventualele zone cu probleme.

SUNA ACUM !
Ai reducere de

50%

pana la 29.06.2018
SOLICITA OFERTA!
close-link