Certificat ISO 9001

Se poate sa fi auzit de multe ori despre certificarea ISO sau despre ISO 9001, dar ce este mai exact? Mai jos vei gasi informatii despre ce inseamna si la ce serveste acest tip de certificare pentru o companie.

CE INSEAMNA ISO 9001?

ISO, prescurtare pentru Organizatia Internationala pentru Standardizare (International Organization for Standardization) este o organizatie ce a fost infiintata in Elvetia in anul 1947. Scopul? Acela de a dezvolta standarde comune internationale pentru calitate, aplicabile intr-o multitudine de domenii.

ISO 9001 este, pe scurt, un standard global de management al calitatii. Aceasta certificare este adoptata de catre mii de companii din mai bine de 100 de tari, cu scopul de a controla calitatea serviciilor oferite. Acest tip de certificare este potrivit pentru orice tip de organizatie, indiferent de marime sau de domeniul de interes.

Un certificat ISO 9001 este util deoarece poate ajuta firmele axate pe productie sau pe servicii sa se alinieze unor standarde de calitate recunoscute in intreaga lume si care vor fi benefice bunei functionari a afacerii.

 

O PRIVIRE DE ANSAMBLU ASUPRA CERTIFICARII ISO 9001 SI CUM FUNCTIONEAZA

 

ISO 9001 reprezinta standardul international ce specifica conditiile pentru un sistem de management al calitatii. Standardul este folosit de catre companii pentru a demonstra capacitatea lor de a oferi produse si servicii de calitate. Acesta este cel mai popular standard din seria ISO 9000 si este singurul standard din aceasta serie in care se pot certifica organizatiile.

ISO 9001 a fost publicat pentru prima oara in 1987 de catre ISO, o organizatie compusa din mai bine de 160 de tari. Versiunea curenta pentru ISO 9001 a fost eliberata in septembrie 2015.

Dar cum functioneaza ISO 9001? In primul rand, este bine sa stim cine poate folosi aceasta certificare. ISO 9001:2015 se preteaza pentru orice companie, indiferent de marime sau domeniul de activitate. Certificarea ISO 9001 ajuta companiile sa-si organizeze procesele, sa le mareasca eficienta si sa-si imbunatateasca in mod constant activitatea.

Un certificat ISO 9001 pune la dispozitie un plan orientat pe procese pentru a documenta si a revizui structura, responsabilitatile si procesele necesare pentru a atinge un management eficient in orice organizatie. Acest standard de calitate include informatii despre subiecte precum:

  • cerinte pentru un sistem de management al calitatii, inclusiv informatii privind documentarea, planificarea si interactiunea proceselor;
  • responsabilitatile managementului;
  • managementul de resurse, inclusiv resurse umane si mediul de lucru al unei organizatii;
  • realizarea unui produs, inclusiv pasii de la design la produs finit;
  • masurarea, analiza si imbunatatirea sistemului de management al calitatii prin activitati precum audituri interne si actiuni de corectare si preventie.

 

CARE SUNT BENEFICIILE ISO 9001 SI CUM POTI OBTINE CERTIFICAREA?

 

Te intrebi daca ai nevoie de certificare ISO 9001? Atunci trebuie sa stii cateva dintre beneficiile pe care poate sa ti le aduca.

Standardul ISO 9001 ajuta companiile sa asigure o calitate constanta a produselor si seviciilor pe care le ofera. Acest lucru poate fi crucial in dezvoltarea afacerii, intrucat aduce dupa sine atat clienti, cat si angajati multumiti. Mai mult, folosirea acestui standard ajuta companiile sa-si organizeze sistemul de management al calitatii si sa isi imbunatateasca in mod constant serviciile.

ISO 9001 aduce beneficii si pe parte financiara, intrucat poate sa ajute organizatiile sa faca economie si sa investeasca banii in mod inteligent.

Cum dezvoltam totusi acest sistem de management al calitatii? Putem alege una dintre aceste doua aborbari – facem o analiza a lipsurilor sau urmam un plan de dezvoltare pentru acest sistem de management al calitatii.

Analiza lipsurilor ar trebui sa ne dea exact solutiile vis-à-vis de ce trebuie sa facem pentru a alinia afacerea noastra la standardul ISO 9001. Din aceasta analiza vor reiesi exact lipsurile dintre procesele firmei si cerintele standardului.

Dupa ce au fost identificate lipsurile, se poate incepe procesul de compensare a acestora. Rezultatul va fi nu doar o conformare la standardul de calitate, ci si o imbunatatire a calitatii serviciilor oferite de firma, precum si a eficientei sistemului de management al calitatii. Tot aceasta analiza ar trebui sa ofere si raspunsurile pentru timpul si costurile necesare atingerii scopului de a obtine standardul de calitate.

Pentru firmele care pornesc de la zero, un plan de dezvoltare a sistemului de management al calitatii ar trebui sa cuprinda o analiza a proceselor care vor duce la indeplinirea scopului.

Dupa ce sistemul a fost implementat, un audit intern privind conformitatea va confirma faptul ca sistemul se aliniaza cerintelor ISO 9001. Din acel moment pot fi solicitate verificarile necesare privind eficienta sistemului de management al calitatii pentru a obtine certificarea ISO. Pentru a obtine certificarea, organizatia trebuie sa demonstreze ca:

  • urmeaza indicatiile standardului ISO 9001;
  • indeplineste propriile indicatii;
  • indeplineste cerintele clientilor si cerintele legale si normative;
  • mentine documentatia.

 

CATIVA PASI PENTRU OBTINEREA UNUI CERTIFICAT ISO 9001

 

Daca o organizatie doreste obtinerea unei certificari ISO 9001, trebuie in primul rand sa aiba o idee clara asupra obiectivelor sale si asupra beneficiilor pe care le va avea in urma obtinerii acesteia. Cerintele standardului international de calitate trebuie integrate in fiecare arie a afacerii.

Toate departamentele organizatiei trebuie sa stie care sunt asteptarile din partea lor si care sunt ariile lor de raspundere. Aceasta este calea cea mai sigura pentru a obtine un certificat ISO 9001.

Pe langa cerintele impuse de standard, este nevoie de un sistem de management al calitatii atent documentat. Aceasta documentatie va defini:

  • structura organizatiei;
  • cine va intregistra informatiile si ce informatii vor fi inregistrate;
  • responsabilitatile angajatilor;
  • liniile de comunicare intre departamentele companiei;
  • actiunile necesare;
  • cum se va pastra continuitatea chiar si dupa schimbarea personalului.

Definirea sistemului de management al calitatii va necesita actiuni din partea tuturor departamentelor unei organizatii. Compania va trebui sa:

  • defineasca cine sunt clientii sai pentru fiecare departament;
  • documenteze activitatile din fiecare arie;
  • revizuiasca standardul ISO 9001 pentru a se asigura ca cerintele au fost indeplinite;
  • identifice orice zona cu probleme si sa ia actiuni de corectare.

Intreaga echipa din cadrul unei organizatii trebuie sa fie la curent si sa inteleaga importanta pastrarii documentelor si folosirii documentatiei corecte. Acest lucru este extrem de important pentru atingerea standardului de calitate. In acest sens, organizatia trebuie sa se asigure ca versiunile vechi sunt mereu inlocuite cu cele noi si ca sunt distribuite tuturor departamentelor.

In cadrul implementarii proceselor pot sa apara erori. Acestea trebuie identificate si corectate. Totodata, in masura in care este posibil, trebuie identificate ariile cu potentiale probleme si planificat un sistem ce poate preveni sau minimiza efectele negative inainte ca acestea sa se intample.

Personalul unei organizatii trebuie sa fie pregatit corespunzator pentru a-si putea practica functiile la un nivel optim. O organizatie poate sa implementeze cursuri de training pentru a se asigura ca angajatii invata deprinderi noi ce vor ajuta la dezvoltarea afacerii.

In vederea obtinerii unui certificat ISO 9001, compania trebuie sa organizeze si audituri interne regulate, pentru a verifica daca procedurile pentru un sistem de management al calitatii certificat ISO sunt implementate corect si pentru a identifica eventualele zone cu probleme.

Ce este si cum poate fi obtinut un certificat ISO 9001?

Scopul oricarei organizatii ar trebui sa fie acela de a-si desfasura activitatea la capacitate maxima si a oferi produse sau servicii la un standard de calitate recunoscut international. Exact pentru aceste lucruri au fost create standardele ISO, cel mai comun fiind un certificat ISO 9001 pentru managementul calitatii.

Ce inseamna un certificat ISO 9001?

Certificarile ISO reprezinta standarde internationale de calitate, dezvoltate de catre ISO (Organizatia Internationala pentru Standardizare), o organizatie originara din Elvetia, infiintata in 1947 si formata din mai bine de 160 de tari. Scopul standardelor este acela de a ajuta companiile sa-si imbunatateasca procesele interne, in scopul oferirii unor servicii de calitate recunoscuta pe plan international.
Unul dintre cele mai cautate standarde este ISO 9001, publicat prima data in 1987 si adoptat pana in prezent de catre mii de organizatii din peste 100 de tari. Acesta reprezinta standardul global de management al calitatii, iar scopul sau a fost acela de a pune bazele unui sistem ce asigura un standard comun al calitatii, indiferent de domeniul in care activeaza o companie.
ISO 9001 permite integrarea in orice organizatie, indiferent de domeniul acesteia sau de marime si asista companiile axate pe servicii sau productie sa ajunga la un standard de calitate recunoscut si apreciat pe plan global. Integrarea acestui sistem de management al calitatii poate aduce nenumarate beneficii, ajutand in mod activ la dezvoltarea afacerii, gestionarea resurselor interne si imbunatatirea imaginii generale a companiei.

Cum functioneaza standardul ISO 9001?

Certificarea ISO 9001 este cea mai cautata dintre certificarile ISO si ajuta organizatiile sa dezvolte un sistem de management al calitatii care sa le ajute sa-si imbunatateasca in continuu produsele si/sau serviciile oferite.
Standardul de calitate vine cu numeroase beneficii pentru o companie, indiferent de marimea ei sau de domeniul in care-si desfasoara activitatea. Acesta este cel mai cunoscut din seria ISO 9000 si este si singurul din aceasta familie in care se poate obtine certificarea. Standardul serveste la imbunatatirea proceselor din cadrul unei companii, lucru care duce automat la sporirea calitatii serviciilor oferite.
Va intereseaza sa obtineti un certificat ISO 9001 pentru compania dumneavoastra? Atunci va oferim cateva informatii despre cum functioneaza standardul. Asa cum am spus, acesta poate fi integrat in procesele oricarei companii. Sistemul este gandit sa ajute la organizarea proceselor ce au loc in cadrul unei organizatii, marind astfel eficienta si ducand la rezultate mai bune.
ISO 9001 merge pe un plan orientat pe procese. Compania trebuie sa documenteze structura, responsabilitatile si procesele necesare pentru un sistem de management eficient, dar si sa le faca o revizuire constanta. In cadrul certificarii se gasesc informatii cu referire la:
• cerintele de care este nevoie pentru implementarea sistemului de management al calitatii;
• Acestea includ si date despre documentarea, planificarea si interactiunea dintre procese;
• responsabilitatile detinute de management;
• managementul resurselor, din care fac parte resursele umane, dar si mediul de lucru existent in organizatie;
• crearea unui produs, actiune ce inglobeaza toti pasii de la proiectare si pana la realizarea produsului finit;
• analiza, cuantificarea si imbunatatirea continua a sistemului de management al calitatii. Aceste actiuni se iau prin organizarea de audituri interne si prin actiuni de corectare si prevenire a erorilor.

Avantajele obtinerii certificarii ISO 9001

Din ce in ce mai multe companii doresc obtinerea unui certificat ISO 9001, in prezent existand deja mii de organizatii in peste 100 de tari care au implementat cu succes cerintele standardului de calitate. Daca doriti sa va faceti o idee daca organizatia dvs. necesita aceasta certificare, va enumeram aici cateva dintre beneficiile pe care le poate aduce.
ISO 9001 este conceput pentru a ajuta companiile mici sau mari in atingerea unei calitati constante si recunoscute international a serviciilor si/sau produselor pe care le ofera. Pasii propusi de standard asista in dezvoltarea afacerii si duce la angajati si clienti multumiti. Organizatiile care implementeaza sistemul de management al calitatii se vor bucura de o imbunatatire continua a serviciilor oferite.
Daca este conceput si aplicat corespunzator, sistemul de management al calitatii aduce inclusiv avantaje financiare, prin economisirea resurselor si investitii inteligente.
Dar cum se obtine un certificat ISO 9001? Primul pas pe care trebuie sa-l faceti este sa puneti la punct un sistem de management al calitatii. Acest lucru poate fi realizat in doua feluri – fie efectuati o analiza de lipsuri, fie urmati un plan de dezvoltare pentru sistemul de management.
Cea dintai varianta, anume analiza de lipsuri, rezulta in gasirea rapida a rezolvarilor si actiunilor ce trebuie luate pentru ca afacerea dvs. sa adere la standardul de calitate ISO. Din analiza aceasta se vor putea observa toate punctele slabe si lipsurile din cadrul proceselor interne ale companiei, care nu intra in conformitate cu standardul ISO. Tot din analiza vor rezulta si investitiile financiare, precum si timpul necesar pentru atingerea scopului.
Din momentul identificarii lipsurilor se poate trece la pasul urmator, adica pornirea procesului de corectare. Daca acesta este aplicat corespunzator, compania dvs. va putea functiona conform cerintelor ISO 9001, lucru care va duce automat la imbunatatirea calitatii produselor si/sau serviciilor si la o eficienta generala sporita in cadrul proceselor interne.
Daca porniti procesul pentru obtinerea unui certificat ISO 9001 de la zero, aveti neaparata nevoie de un plan de dezvoltare a sistemului de management al calitatii, care include o analiza in detaliu a proceselor necesare pentru primirea certificarii.
Pentru a obtine certificarea, compania dvs. trebuie sa dovedeasca urmatoarele:
• ca respecta cerintele impuse de standardul ISO 9001;
• ca respecta indicatiile proprii;
• ca se conformeaza cerintelor venite din partea clientilor, precum si celor legale si normative;
• ca arhiveaza documentatia.

Pasi in vederea obtinerii certificarii ISO 9001

Am parcurs impreuna datele generale despre certificarea ISO 9001, cum functioneaza si ce beneficii poate aduce, dar cum poate fi obtinuta? In primul rand, trebuie sa cunoasteti in detaliu cerintele sale, dar si obiectivele proprii pe care le are organizatia dvs. In acest fel veti determina daca avantajele aduse de standard vor ajuta intr-adevar la dezvoltarea afacerii.
Regulile impuse de standardul de calitate trebuie sa fie aplicate in absolut toate departamentele din cadrul organizatiei pentru a fi eficiente. Asadar, fiecare departament trebuie sa fie pus la curent cu atributiile sale si trebuie sa respecte cerintele intocmai.
Pentru a deveni certificata ISO 9001, o companie trebuie sa dezvolte un sistem de management al calitatii solid si foarte atent documentat. Documentatia facuta va cuprinde:
• responsabilitatile pe care le are fiecare angajat;
• structura organizatiei;
• procesele de care este nevoie in vederea obtinerii certificarii ISO 9001;
• persoanele asignate sa inregistreze informatiile, dar si ce informatii vor fi arhivate;
• comunicarea realizata intre departamentele organizatiei;
• o continuitate in mentinerea cerintelor pentru standardul ISO chiar si in momentul in care intervin schimbari in personalul organizatiei.
Intreaga companie, cu absolut toate departamentele, trebuie sa faca demersuri pentru a contura sistemul de management al calitatii. In acest sens, compania va trebui sa:
• tina o arhiva a activitatilor fiecarui departament;
• verifice standardul ISO 9001 pentru a determina daca sunt respectate cerintele pe care le impune certificarea;
• determine care sunt clientii fiecarui departament in parte din cadrul companiei;
• evidentieze fiecare arie in care au fost identificate probleme si sa ia actiuni corective.
Pentru obtinerea unei certificari ISO 9001 este necesar un efort colectiv si trebuie ca tot personalul sa fie informat cu privire la procesele si actiunile de care este nevoie pentru atingerea acestui scop. Este de asemenea necesara arhivarea documentatiei realizate inaintea si in timpul procesului de implementare a sistemului de management al calitatii, precum si asigurarea constanta a noilor versiuni pentru a mentine calitatea optima.
Pe parcursul integrarii noilor proceduri este foarte posibil si normal sa apara o serie de erori, care trebuie identificate si corectate. Este recomandat si sa se gaseasca zonele problematice din cadrul unei organizatii, pentru a putea pune la punct un plan prin care sa se previna sau minimizeze impactul nefavorabil generat de acestea.
Angajatii companiei trebuie pregatiti pentru a putea opera la capacitate maxima si a ajuta compania sa obtina un certificat ISO 9001. In acest sens, organizatia poate sa planifice cursuri de training pentru instruirea personalului.
Nu in ultimul rand, organizatia trebuie sa programeze audituri interne regulate, pentru a determina eficienta sistemului de management al calitatii si a corecta eventualele erori survenite.

 

SUNA ACUM !
Ai reducere de

50%

pana la 01.10.2018
SOLICITA OFERTA!
close-link