Intr-un mediu concurential tot mai aprig, unde firme noi apar in fiecare zi, fiecare dintre ele isi doreste o bucata din piata si, in mod evident, cauta cele mai buna solutii pentru a se detasa de competitie. Ceea ce nu este neaparat un lucru nou, cata vreme calitatea produselor sau serviciilor oferite sunt aprobate, apreciate si promovate de catre clienti. In ultima perioada se discuta tot mai mult despre certificarea ISO, in mod constant despre ce inseamna acest lucru, care sunt beneficiile si de ce ar trebui ca o companie sa investeasca in asa ceva. Data fiind multitudinea de informatii existente, unele mai mult sau mai putin cu valoare de adevar, dar cele mai multe contradictorii, am intocmit un articol cu privire la lucrurile care suscita cel mai mare interes in ceea ce priveste certificarea de tip ISO.

In primul rand, cum este definit un standard?

Ghidul ISO/CEI 2:1996, spre exemplu, ofera o definitie completa a standardului, care reprezinta ”un document, stabilit prin consens si aprobat de catre un organism recunoscut, care asigura reguli, linii directoare sau caracteristici pentru activitati sau rezultatelor lor, cu scopul precis de a se obtine gradul optim de ordine intr-un anumit context”. In ceea ce priveste lungimea standardului, aceasta poate varia de la cateva paragrafe pana la cateva sute de pagini, fiind redactate de catre experti in domeniu, organizati sub forma de comitete.

Sunt obligatorii standardele?

Acestea au mai mult caracter voluntar, dat fiind faptul ca functioneaza ca ghiduri. Totusi, standardele devin obligatorii in momentul in care sunt incorporate in contracte de afaceri sau in diverse tipuri de reglementari.

Ce este aceea o certificare?

Certificarea atrage dupa sine conformitatea sistemelor de management cu standardele de referinta; totusi, este important de precizat ca certificarea nu are scop satisfacerea sau urmarea legilor aflate in vigoare, de a caror implementare este responsabila strict organizatia.

Acreditarea vs. certificarea – principalele diferente

In ceea ce priveste acreditarea este important de mentionat faptul ca reprezinta atestarea, de catre o terta persoana sau companie, a faptului ca un business are competenta de a efectua sarcini specifice de evaluare ale conformitatii. De cealalta parte, fiecare stat are un organism national de acreditare (in tara noastra este RENAR), care se ocupa cu acreditarea organismelor de certificare. Astfel, organismele de certificare confirma respectarea cerintelor definite in standardele de referinta si in legile aplicabile, fie ele nationale, europene sau internationale.

Ce este auditarea in vederea obtinerii certificarii ISO?

Auditul reprezinta un proces prin care orice companie care isi doreste certificarea ISO trebuie sa furnizeze dovezi ale functionarii sistemului pentru care se doreste certificarea. In acest proces, un auditor calificat si autorizat va veni la sediul firmei, in vederea evaluarii sistemului de management, conform cerintelor ISO. Ulterior, acesta va crea un raport de analiza a sistemului si va recomanda imbunatatiri.

Ce inseamna ”ISO”?

”ISO” este abrevierea pentru Organizatia Internationala de Standardizare, cu sediul la Geneva. Aceasta organizatie emite diverse tipuri de standarde internationale, denimite generic ISO.

De ce sa investesc intr-o certificare ISO pentru compania mea?

In primul rand, decizia de a implementa o astfel de certificare iti va ajuta business-ul:
  • Sa obtina o cota de piata mai buna;
  • Sa isi imbunatateasca imaginea;
  • Sa castige clienti importanti;
  • Sa se detaseze de competitie;
  • Sa obtina contracte publice;
  • Sa implementeze procese de sistem mai transparente si mult mai stabile;
  • Sa reduca interventiile operative si de rezolvare a problemelor;
  • Sa isi defineasca responsabilitatile si competentele;
  • Sa previna pierderile financiare.

Cine poate emite un certificat ISO?

Certificatele sunt emise de organisme de certificare acreditate, cu o valabilitate de pana la 3 ani, care se pastreaza prin efectuarea periodica a unui audit (de regula, o data pe an). In cazul in care auditul releva abateri la cerintele standardului, companiei ii poate fi retrasa certificarea.