ISO, Organizatia Internationala de Standardizare, este un tip de organizatie internationala independenta, nonguvernamentala, care dezvolta standardele ce asigura calitatea, siguranta si eficienta diverselor produse, sisteme sau servicii.
Asadar, certificarile ISO exista pentru mai multe domenii de activitate, insa fiecare dintre ele are propriile standarde si criterii. Aceste certificari obtinute de companii le ajuta sa isi imbunatateasca permanent produsele si serviciile pe care le ofera, astfel incat sa creasca gradul de satisfactie al clientilor.
Totodata, standardele de certificare ISO contribuie si la mentinerea relevantei produselor si serviciilor pentru consumatori; cu alte cuvinte, cand standardele trec prin schimbari, si companiile se adapteaza acestora.
Standardul ISO 9001, cel mai cunoscut
Acest tip de standard este folosit la nivel international de catre companiile care vor sa controleze calitatea produselor. Practic, prin certificari ISO 9001 riscul ca publicul tinta sa achizitioneze produse slabe calitativ scade considerabil.
Practic, obtinerea acestei certificari ii demonstreaza clientului faptul ca produsele vandute respecta standardele internationale de calitate, motiv pentru care peste 1.000.000 de companii globale sunt certificate in acest sens.
Totodata, trebuie mentionat faptul ca ISO 9001 stabileste criteriile generale pentru dezvoltarea, implementarea si imbunatatirea sistemelor de management, putand fi aplicat pentru orice tip de organizatie care isi doreste sa isi imbunatateasca functionarea.
Standardul ISO 9001 a fost pentru prima data publicat in 1987, iar versiunea actuala a fost lansata din anul 2015. Din 1987 si pana in prezent, de certificarea ISO 9001 se bucura companii din peste 170 de tari.
Cum se obtine certificarea ISO 9001?
Pentru ca o companie sa se bucure de certificarea 9001 trebuie sa parcurga mai multe etape. Astfel, exista atat etapa de obtinere a certificarii propriu-zise, dar si etapele de supraveghere, care se desfasoara pe parcursul a trei ani:
In primul an are loc auditul de certificare, care se desfasoara in doua etape:
- Etapa I – analizarea documentatiei si obtinerea informatiilor referitoare la sistemul de management;
- Etapa II – auditul la fata locului care consta in verificarea implementarii si functionarii sistemului de management, in conformitate cu standardul ISO 9001.
In cel de-al doilea an, procesul se reia: se analizeaza din nou documentatia si se face auditul la fata locului. In cel de-al treilea an se trece la auditul de supraveghere II (nu trebuie sa depaseasca 2 ani de la incheierea auditului).
Cat este valabila certificarea ISO 9001?
Termenul de valabilitate al acestora este de 3 ani de la data eliberarii certificatului, cu conditia efectuarii auditurilor de supraveghere cu rezultat pozitiv. Doar asa se dovedeste faptul ca o companie intruneste toate conditiile pentru a-si mentine valabilitatea certificarii.
Cat costa o certificare ISO?
Pretul pentru certificarea ISO depinde in functie de mai multe criterii. Importante sunt domeniul de activitate si dimensiunea companiei, respectiv numarul de angajati si al punctelor de lucru existente.